divendres, 30
maig de 2014
Els
incidents d’aquests darrers dies en el barri de Sants i en diversos barris de
Barcelona arran del desallotjament de Can Vies evidencien, més allà de la
gravetat dels fets concrets, dues qüestions principals: per un costat, la
creixent distància de sectors significatius de la ciutadania envers la política
institucional; per l’altre, la importància que prenen les iniciatives
d’innovació social en l’actual conjuntura de crisi econòmica i social.
Comencem per aquest darrer tema. En un context en el les
administracions públiques –per impotència o per pròpia voluntat- renuncien a
satisfer les promeses de l’Estat del Benestar, les iniciatives ciutadanes
destinades a fer front a la crisi i els seus efectes prenen una importància
creixent. Com ja hem tingut ocasió de comentar aquí,
aquestes iniciatives són de dos tipus: unes prenen formes caritatives i
solidàries amb l’objecte, sobretot, de pal·liar les situacions de privació
material; d’altres, sense renunciar a aquesta tasca solidària, tracten, a més,
d’apoderar les comunitats locals per tal de reclamar els seus drets i per
construir allò que podrien ser alternatives a l’actual organització social.
Aquests darrers són els denominats moviments d’innovació social.
Resulta interessant i significatiu que l’acció d’aquests
moviments es centri, sobretot, en l’àmbit de la reproducció social, més que no
pas en el món del treball, on per molt de temps s’han concentrat els principals
conflictes socials. Això fa que la seva acció tingui una incidència rellevant
en allò que podríem considerar els corol·laris urbans de la pugna sobre l’Estat
del Benestar: la qüestió de la casa (Plataforma d’Afectats per la Hipoteca), els espais
verds (horts urbans), el consum (cooperatives, Som Energia) i els centres
cívics (espais autogestionats com la Carboneria o Can Vies).
Al nostre entendre, allò que confereix força i capacitat
d’irradiació a aquest moviments en la ciutat és precisament el retrocés de les
polítiques socials, per una banda, i la prevalença dels interessos privats en
l’àmbit de l’habitatge i de la gestió urbana, per l'altra. La seva naturalesa i
evolució no es troba, tanmateix, exempta de limitacions i aspectes polèmics.
Com ha mostrat elMapa de la
Innovació Social elaborat
recentment a la
Universitat Autònoma de Barcelona, els moviments d’innovació
social tendeixen a radicar-se no tant en aquells barris amb població més pobra
i més desproveïts de serveis, sinó en d’altres relativament més benestants que
compten amb un més alt capital urbà i major capacitat de reacció (Sants, en
seria un bon exemple). D’altra banda, l’efectivitat de les iniciatives s’ha
mostrat alta des del punt de vista defensiu (la PAH n’és una bona mostra) i a l’hora de promoure
accions significatives, però de cap manera han assolit la dimensió que els
permeti substituir les polítiques públiques, ni tan sols compensar els efectes
del retrocés d’aquestes.
Són aquestes
limitacions les que han portat a afirmar que els conflictes a l’entorn de les
iniciatives d’innovació han de ser considerats, de moment, més com a símptoma
que com a expressió d’una alternativa en vies de consolidació. Ara bé, hi ha un
segon aspecte que fomenta la seva importància i atracció: la creixent
desconfiança de parts significatives de la ciutadania envers els canals
establerts de representació política i les institucions. En aquest context, els
moviments de caràcter disruptiu, exteriors a la política institucional, generen
una simpatia i tenen una atracció major. Aquesta circumstància hauria de
constituir una crida a la responsabilitat: per a uns, a no malbaratar amb
accions estèrils aquesta simpatia i capacitat d’irradiació; per als altres, a
no preservar en les polítiques i les pràctiques que contribueixen a anar
eixamplant més i més aquella desconfiança.
[Foto:
Wikipedia Commons]
Nessun commento:
Posta un commento